افزایش کم تحرکی به رغم انجام ورزش با دیابت وبیماری قلبی مرتبط است

 30 سپتامبر 2015- تحقیقات جدید نشان می دهد غیرفعال بودن برای چندین ساعت در طول روز می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی شود، حتی اگر فرد در ساعاتی از روز به ورزش  بپردازد.

محققان کالج پزشکی آلبرت انیشتین و سیستم  بهداشتی مونته فیور با همکاری محققان آمریکایی اطلاعات 12 هزار فرد اسپانیایی زبان ساکن شیکاگو، میامی، سان دیگو و برانکس (نیویورک) را بین سالهای 2008 تا 2011 آنالیز کردند.

شرکت کنندگان دستگاه هایی برای نظارت برمیزان تحرک خود را به مدت 16 ساعت در روز، به مدت یک هفته پوشیدند. بر اساس گزارش ثبت شده ، این افراد به طور متوسط حدود 12 ساعت در روز غیر فعال بودند. محققان سپس شرکت کنندگان را به چهار گروه بر اساس مدت زمان بی تحرکی تقسیم کردند. بررسی نتایج نشان داد در گروهی که حداقل میزان فعالیت را دارند:

·        میزان لیپوپروتئین با دانسیته ی بالا یا HDLکه به کلسترول خوب نیز شناخته می شود 6 درصد کمتر است.

·        میزان تری گلیسرید این افراد 16 درصد بالاتر است (می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد).

·        میزان قند در بدن  آنها بالاتر است.

·         توانایی بدن این افراد درپاسخ به انسولین پایین تر است که بیانگر افزایش خطر ابتلا به دیابت  می باشد.

 این نتایج نشان می دهد هر چه میزان ساعات بی تحرکی در طول روز افزایش می یابد خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی حتی در افرادیکه 150 دقیقه  درهفته به ورزش های ایروبیک متوسط یا  75 دقیقه به ورزش شدید می پردازند(میزان توصیه شده بر اساس  دستورالعمل فعالیت بدنی سازمان بهداشت جهانی ) افزایش می یابد.

نویسنده ی ارشد این تحقیق QiQibinاز کالج پزشکی انیشتین وسیستم  بهداشتی مونته فیور در نیویورک می گوید: پیام اصلی این تحقیق کاهش رفتارهای کم تحرکی برای حفظ سطح مطلوب چربی و قند خون  است، این کار برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی عروقی حتی برای افرادیکه  درحال حاضر به  توصیه های انجام فعالیتهای فیزیکی عمل می کنند، اهمیت دارد.

دراین تحقیق دو محدودیت مشاهده می شود، مانیتور نظارت  بر حرکت، قادر به تشخیص حالت نشسته ی بی تحرک از ایستاده ی بی تحرک نیست، همچنین در این  تحقیق تنها بروی عوامل خطر بیماری قلبی نه نتایج آن( نظیر: حمله ی قلبی یا سکته) تمرکز شده است. نتایج این تحقیق درمجله ی Circulationمنتشرشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/heightened-sedentary-time-linked-to-diabetes-and-heart-disease,-in-spite-of-exercise-99072633.html